A blogról

Ön az ENT House Budapest fül- orr- gégészeti rendelő blogját olvassa. A blogon szakmai témákat boncolgatunk, betegségeket és azok kezelését ismertetjük, friss kutatásokat, ajánlásokat elemzünk, érdekes eseteket mutatunk be, elsősorban kollégáknak, másodsorban betegeknek. Fül- orr- gégészet minden mennyiségben!

 

 

Podcastünkben élőszóban is beszélgetünk szakmai kérdésekről, 10-25 perces adások formájában. A csatornánkat itt találja:

 

spotify_2.jpg

 

Természetesen az itt leírtak nem helyettesítik a vizsgálatot, csak kiegészítő jellegű információk. Ezzel kapcsolatos részletes jogi nyilatkozatunk ITT érhető el. A blog íróinak nincs kapacitása, és jogilag sem találják vállalhatónak, hogy általuk korábban nem kezelt betegeknek email-ben egészségügyi tanácsokat adjanak.

 

 

A blog írói az ENT House Budapest mukatársai:

 horvatht_otsz.jpeg

dr. Horváth Tamás Ph.D.

fül- orr- gégész

érdeklődési terület: fülsebészet

email: horvathtamas[at]enthouse.hu

(drhorvathtamas.com)

 

 vargazsuzsi_ildi.jpg

dr. Varga Zsuzsa

fül- orr- gégész

érdeklődési terület: rhinológia, otoneurológia

email: dr.zsuzsa.varga[at]gmail.com

 

 

 hiteles_egeszsegugyi_weboldal_2017_pecset.png

 



Free Page Rank Tool

Címkék

Címkefelhő

Az orrmandula megnagyobbodása hypertrophia vagy hyperplasia?

2015.12.03. | drHorváthTamás | komment

Címkék: orrmandula hyperplasia adenoid orrmandula megnagyoddás hypertrophia

Pozsgai Zsolt barátom vetette fel facebookon az alsó orrkagyló és a polipózis viszonyáról szóló bejegyzés kapcsán, hogy egyáltalán nincs korrektül eldöntve, vagy fogalmazzunk úgy, hogy univerzálisan elfogadva, hogy az orrkagyló, vagy az orrmandula megnagyobbodása valójában hypertrophia, vagy pedig hyperplasia. Legalábbis az elnevezés teljesen változó. Magyarországon például elsősorban a hypertrophia kifejezés terjedt el mind az orrmandula, mind az alsó kagyló vonatkozásában, de német nyelvterületen inkább a hyperplasia dominál, bár Zsolt szerint ott is előfordul a hypertrophia.

Mi is valójában a kérdés? A legegyszerűbb magyarázat ez a wikipedia kép:

hyperplasia_vs_hypertrophy_svg.png

Tehát hogy elsősorban a sejtek duzzanata, vagy a sejtek felszaporodása okozza egy adott szerv vagy szövet megnagyobbodását. A kérdést teljesen jogosnak érzem, mert bennem sem él egy tökéletesen letisztult válasz, pedig már nem egyszer jutott eszembe nekem is, csak lusta voltam utánanézni. Úgyhogy kicsit hasból azt válaszoltam Zsoltnak, hogy pl. az orrmandula megnagyobbodása szerintem egyfajta is-is, több sejt is lesz ott, illetve meg is duzzadnak a sejtek. Nos, miután így kinyilatkoztam, gondoltam úgy helyes, ha ezzel a svunggal viszont utána is nézek, hogy pontosabban mi a helyzet, mert lehet, hogy tök rosszul gondolom. Legelőször is csináltam egy "internetes versenyt" a kérdésről. Beírtam többfajta keresőbe, hogy "adenoid hypertrophy" és "adenoid hyperplasia", és kíváncsi voltam, hogy a kollektív bölcsesség, ami jelen esetben a találatok számában nyilvánul meg, irányba tud-e helyezni.

Először csak simán gugliztam:
Google:
hypertrophia: 186000
hyperplasia: 102000
Tehát egy sima google keresés szerint kicsit több weboldal használja a hypertrophia kifejezést, mint a hyperplasiát. Ez persze pont semmennyire sem releváns, mert az, hogy mondjuk a Nők Lapja Cafe-n minek hívják, szakmailag nem érdekes, viszont a találatok közt ott van. Ráadásul ez a találati szám egy dinamikusan változó valami. De első körnek mégis jó, mert ha nem 186.000 vs. 102.000, hanem 186.000 vs. 500 lett volna az arány, akkor azért már egy ilyen keresés is szinte eldöntheti a kérdést.

Eggyel szakmaibb szintre mentem fel, mikor ugyanezt megnéztem a google tudósban is:
Google tudós:
hypertrophia: 18900
hyperplasia: 14600
A google tudós (google scholar) a google egy olyan alkeresője, ami a tudományos oldalakat sokkal jobban súlyozza a keresés során, és úgy-ahogy kiszűri a nem tudományos találatokat. Én akkor szoktam főleg használni, ha peer-reviewed free fulltext cikkeket keresek, mert a keresések során a google tudós elsősorban ilyeneket szokott kiadni az első találati helyeken. Jelen keresés során kb. ugyanazt az eredményt kaptam, mint a sima guglizás során, szóval ez sem döntötte el a kérdést.

Na akkor továbbmentem az ultimate szakmai keresésre, a pubmed-re:
Pubmed:
hypertrophia: 1203
hyperplasia: 320
A pubmed keresés már egy sokkal komolyabb szakmai megfontolást érdemlő eredmény. A fenti számok durva fordításban azt jelentik, hogy 4:1 arányban a publikációkban hypertrophiaként emlegetik az orrmandula megnagyobbodást szemben a hyperplasiával, tehát ha kicsit tovább csavarjuk a dolgot, 5, nemzetközi szinten is publikáló kollégából 4 szerint ez hypertrophia, 1 szerint pedig hyperplasia. Jó, jó, lehet vitatkozni, hogy ez mennyire hiteles gondolatmenet ebben a formában, de már mégis egy szignifikáns eltérés.

Tehát a fentiek alapján akár mondhatjuk azt is, hogy a tudományos köztudatban elsősorban hypertrophiaként él a megnagyobbodás, nem hyperplasiaként. De ez nekem azért kevés volt, úgyhogy elkezdtem célirányosan keresni azokat a cikkeket és könyvrészleteket, amik ezzel a kérdéssel direktben foglalkoznak. Legnagyobb meglepetésemre alig találtam valami konkrétumot, pedig a végén már szövettani cikkeket, hisztológiai könyveket nézegettem. Mindenesetre végül csak találtam 2 olyan -szerencsére free fulltext- cikket (1, 2), amik kezdték megvilágítani az ügyet. Persze a feltett kérdés szempontjából egyik cikk sem makulátlan. Az elsőben ugyanis összemossák az adenoidot a tonsillával, vagyis T+A műtéti specimeneket dolgoztak fel. Ők mindenesetre messze dominánsan lymphoid hyperplasiával és follicularis lymphoid hyperplasiával találkoztak. A második cikk pedig felnőtt adenoidokat vizsgált, szerencsére a kontroll csoport adenotomián átesett gyerekek adenoidjai voltak, így itt valójában a kontroll csoportból lett meg az info, ami szintén lymhoid hyperplasia.

Tehát, a konkrét szövettani eredményeket közlő cikkek pont nem hypertrophiaként, hanem hyperplasiaként írták le a megnagyobbodott, eltávolított adenoidokat. Azaz hiába sokkal több cikk hivatkozik hypertrophiaként az adenoidra, az inkább hyperplasia. Na, akkor tettem még egy fát a tűzre, elővettem a Szende- és a Lapis-féle patológia könyvet is, csak hogy adjunk a klasszikusokra is. Az előbbi semmit sem írt, míg a jó öreg Lapis könyv mindenféle egyéb érdemi magyarázat nélkül konzekvensen hyperplasiáról beszélt, így még egy strigula a hyperplasia mellett.

Szóval visszavonulok, vélhetően főleg hyperplasia a megnagyobbodás oka. És amit Vasvári Gergely barátom tökéletesen megfogalmazott Zsolt facebookos bejegyzése kapcsán: "A sejtek mérete csak nem növekszik meg annyival, hogy mondjuk egy orrmandula kitöltse az orrgaratot... Tehát én hyperplasiára tippelek.". A józan gondolkodás, Hölgyeim és Uraim! 

(képforrás: wikipedia)

süti beállítások módosítása