Nagy örömmel és nem kis büszkeséggel jelenthetem, hogy Risk stratification in endoscopic type I. tympanoplasty címmel megjelent a kutatásunk a legrangosabb európai fül- orr- gégészeti újságban, a European Archives of Otorhinolaryngology-ban. Ilyen esemény nem egyetemi környezetből nem túl gyakran történik.
Az motivált a kutatásban, hogy az endoszkópos dobhártyapótlásnak kb. 90% a sikerességi rátája (80-95%), és jó lenne közelebb kerülnünk, hogy mi áll a nagyságrendileg 10% sikertelenség hátterében, tudunk-e előre prognosztizálni a műtétre vonatkozóan, például a Middle Ear Risk Index (MERI)-szel. Már nagyon sok prognosztikai faktor szerepe merült fel az elmúlt évtizedekben ebben a kérdésben (perforáció mérete, dohányzás, fülfolyás, graft anyaga, életkor, stb.), de ez az I-es típusú tympanoplasztika esetében nem állt össze egy könnyen kezelhető rendszerré. Az anyag elkészítésében óriási segítséget nyújtott dr. Zrubka Zsombor, a Corvinus Egyetem oktatója, és az Óbudai Egyetem HECON – Egészségügyi Közgazdaságtan Kutatóközpont vezetője. Ő javasolta, hogy a beteganyagunk kapcsán rendelkezésre álló adatokból állítsunk össze egy rizikószámítási rendszert, amivel előre meg tudjuk becsülni a műtét sikerességét. Az jött ki, hogy például önmagában a MERI ebben a fülsebészeti szűk spektrumban nem annyira jelentős tényező, de a perforáció mérete, és a preoperatív halláscsökkenés, lég-csont köz igen. Ha ezt a 3 faktort együtt vizsgáljuk, akkor a betegek 2 csoportba oszthatók. Ha ezek közül a tényezők közül egyik sincs meg (kicsi a perforáció, alacsony a preop. lég-csont köz, alacsony a MERI), vagy csak egy van jelen, akkor kiválók az esélyek, lényegében 100% az esély a sikerességre. Míg ha 2, vagy mind a 3 rizikófaktor is megvan, akkor rögtön sokkal rosszabbak a sanszok.
A cikk már elérhető egy mindenki számára teljes terjedelmében olvasható, de nem letölthető pdf formában az alábbi képre kattintva:
Ez a műsor nem jöhetett volna létre Zrubka Zsomboron kívül természetesen a Bajcsy Kórház Fül- Orr- Gégészeti Osztály nélkül. Nagyon hálás vagyok az osztálynak, ahol a dolgozom, és küldöm nekik!