A krónikus középfülgyulladást a tudomány mai állása szerint csak műtéti úton lehet meggyógyítani, aminek az a célja, hogy zárt, légtartó dobüreget hozzunk létre. A történetben egy csavar mindenképen van, mert a betegeket általában a hallásromlás zavarja legjobban ebben a betegségben, miközben a műtét célja a gyulladás, vagy gyulladás lehetőségének megszüntetése, de ez önmagában nem garancia a hallás megjavítására. Sőt, az esetek meghatározott részében még az egyszerűbb, mesotympanalis formában sem tudjuk tökéletesen megjavítani a hallást (A lég-csont köz nullára zárása sima dobhártya perforáció műtéte során), bár persze általában a betegek profitálnak a műtétből, és javul a hallásuk (is).
Mindenesetre habár általában a hallásromlás zavarja a betegeket legjobban, de ennek mértéke - mármint, hogy mennyire zavarja, nem pedig maga a hallávesztés mértéke - változó, és hát más egyéb panaszok is társulhatnak a betegséghez, amik rontják a betegek életminőségét (Quality of Life - QoL). Például fülfolyás, pláne, ha az bűzös, vagy fülzúgás, esetleg visszatérő fájdalom, teltségérzés a fülben, szédülés. Vagy például az is egy QoL rontó dolog lehet, hogy a beteg nem merülhet víz alá, nem úszhat. De az is zavaró, hogy X hetente, havonta orvoshoz kell járni, fültisztogatásra, szárításra, fülcseppért, stb. Szóval sokrétű ügyről van szó.
Jelenleg ezt a komplex kérdéskört elsősorban életminőség kérdőívekkel lehet feltérképezni, és számszerűsíteni, ami fontos. De miért jók, és miért fontosak a QoL kérdőívek például az idült középfülgyuladásban?
- A szokásos objektív jellemző (hallásszint) mellett számszerűsíteni lehet a szubjektív egyéb panaszokat is.
- A kérdőívekkel végzett kutatások eredményei alapján pontosabban, paraméteresítve meg tudjuk mondani, hogy statisztikailag mi várható, ha kezeljük a betegséget.
- Egyes műtéti vagy egyéb kezelési eljárások eredményességének összehasonlíthatósága sokkal jobb.
- Mivel életminőséget javítunk, ezért a megfelelő műtéti indikáció felállítását segíti az előzetes kérdőíves felmérés.
Szóval több szempontból is hasznosak a QoL kérdőívek. Több ilyen is létezik már az idült középfülgyulladás kapcsán, például a COMOT-15, vagy a COMQ-12. Ami nekem viszont a legszimpatikusabb, az a legfrissebb, svájci Zürich chronic middle ear inventory (ZCMEI-21 - Development and validation of the Zurich chronic middle ear inventory (ZCMEI-21): an electronic questionnaire for assessing quality of life in patients with chronic otitis media.), ami a korábbiakhoz képest nem annyira kizárólagosan a halláspanaszra koncentrál, és az egyéb panaszok, tünetek megközelítése is a beteg irányából történik. Tehát nem csak a tényt méri fel, hogy mennyire folyik mondjuk a beteg füle, hanem hogy az a beteget mennyire zavarja. Ugyanis a betegnek, és az ő érzetének kellene hangsúlyosabban a centrumba kerülnie.
Az eredeti ZCMEI-21 kérdőív lista a European Archives-ban így néz ki:
Minden kérdésre egy 0-4-es skákán lehet válaszolni, ahol a 0 a panaszmentességet, a 4 a beteg által érezhető legrosszabb mértékű panaszt jelenti. A kérdések gyors magyar - remélhetőleg korrekt - fordításban:
- Fülpanaszok:
- Fájdalom
- Folyás
- Viszketés
- Nyomásérzés
- Szédülés
- Hallás:
- Fülzúgás
- A hallás szintje
- MIkor egyszerre többen beszélnek
- Telefon, ébresztő hangja
- A féelem, hogy nem fogja meghallani a másik embert
Pszichoszociális hatás:
- A fülpanaszok hatása a betegeségel kapcsolatos életminőségre
- Víztilalom
- Aktivitás családi vagy baráti körben
- Nyilvános környezetben aktivitás (iskola, munkahely, bolt, stb.)
- Más emberrel való kapcsolatba lépés
- Alvás minősége
- Boldogtalanság
- Félelem attól, hogy tartósan fennmaradnak a fülpanaszok
Egészségügyi vonatkozások:
- Orvosi konzultációk gyakorisága
- Antibiotikumszedés
- Fülcsepphasználat
Tehát a fenti kérdésekre, szempontokra kell a betegnek 0 és 4 között válaszolni. Ez segít a betegeknek is pontosabban megfogalmazni a panaszokat, és hát ugye számszerűsít. Ráadásul ezt most már lehet elektronikusan is alkalmazni, kitölteni, tehát tovább egyszerűsödik a betegek követése. A magyar alkalmazáshoz validálni illene, ami nem kis munka, de talán majd egyszer erre is sor kerül...