A blogról

Ön az ENT House Budapest fül- orr- gégészeti rendelő blogját olvassa. A blogon szakmai témákat boncolgatunk, betegségeket és azok kezelését ismertetjük, friss kutatásokat, ajánlásokat elemzünk, érdekes eseteket mutatunk be, elsősorban kollégáknak, másodsorban betegeknek. Fül- orr- gégészet minden mennyiségben!

 

 

Podcastünkben élőszóban is beszélgetünk szakmai kérdésekről, 10-25 perces adások formájában. A csatornánkat itt találja:

 

spotify_2.jpg

 

Természetesen az itt leírtak nem helyettesítik a vizsgálatot, csak kiegészítő jellegű információk. Ezzel kapcsolatos részletes jogi nyilatkozatunk ITT érhető el. A blog íróinak nincs kapacitása, és jogilag sem találják vállalhatónak, hogy általuk korábban nem kezelt betegeknek email-ben egészségügyi tanácsokat adjanak.

 

 

A blog írói az ENT House Budapest mukatársai:

 horvatht_otsz.jpeg

dr. Horváth Tamás Ph.D.

fül- orr- gégész

érdeklődési terület: fülsebészet

email: horvathtamas[at]enthouse.hu

(drhorvathtamas.com)

 

 vargazsuzsi_ildi.jpg

dr. Varga Zsuzsa

fül- orr- gégész

érdeklődési terület: rhinológia, otoneurológia

email: dr.zsuzsa.varga[at]gmail.com

 

 

 hiteles_egeszsegugyi_weboldal_2017_pecset.png

 



Free Page Rank Tool

Címkék

Címkefelhő

Antibiotikum rezisztencia 2013-ban Magyarországon

2014.09.09. | drHorváthTamás | komment

Címkék: antibiotikum fertőzéses betegségek általános fül orr gégészet streptococcus staphylococcus pseudomonas moraxella haemophilus antibiotikum rezisztencia

Aktuális antibiotikum rezisztencia ügyben keresgéltem a neten, és szerencsére nagyon hamar beleszaladtam az Országos Epidemiológiai Központ honlapjában, ahol megtaláltam tavalyi év jelentéseiből készített táblázatokat. Nagyon jó, hogy össze van szedve az összes fontos baktérium, és hozzá a leggyakoribb antibiotikumok is. A rossz viszont az, hogy a fül- orr- gégészetben leggyakrabban alkalmazott amoxicillin-klavulánsav kombó csak 1-2 kórokozónál van feltüntetve, és cephalosporin adatok sincsenek túl sokszor megadva. Ennek nem tudom, hogy mi az oka, de sajnálatos, hogy nincsenek róluk számok, hiszen nekünk ezek a legfontosabbak.

Azért a minket érintő összes fontosabb adatot kimásoltam ide egy táblázatba. A táblázat szubjektív, kifejezetten lényegi, elsősorban a fül- orr- gégészetben előforduló kórokozókat és az általunk leggyakrabban használt antibiotikumokat vettem be. Az MRSA és a Koaguláz negatív invazív Staphylococcus aureusok iszonyatosan rezisztensek mindenre, oda nem is írtam le az összes eredményt, mert mindenre kb. 30-90%-os a rezisztencia. Ezeknél csak az érdemi érzékenységet (Vancomycin), valamint a számomra meglepő Sumetrolimot írtam be a táblázatba. Aminglikozidokat nagyrészt kihagytam, azokat a toxicitás miatt kifejezetten ritkán használjuk, max. lokális szerként. Egyedül a fül problémák miatt a Staphylococusnál és a Pseudomonasnál írtam oda. Az erythromycint pedig azért raktam be, mert mostanság többször is hallottam, hogy lassan itt az ideje revideálni, és újra előtérbe helyezni ezt a gyógyszert. Hát szerintem nincs itt az ideje, elég ránézni az adatokra. A Streptococcusoktól már nem is írtam le, azok is elég rezisztensek rá. A másik érdekes szer a clindamycin, amit a mai napig egész sokszor adunk, miközben nagyon jelentős, jellemzően 25% körüli rezisztencia van a legtöbb kórokozó vonatkozásában, ez alapján ezt sem kell erőltetni. Pseudomonas aeruginosa és Klebsiella pneumoniae gyanúja esetén pedig úgy tűnik, hogy egész fontos tenyészteni, mert a legtöbb szerre kisebb-nagyobb rezisztencia van. Aztán érdekességnek írtam még az Enterococus faecalis és faeciumról is, itt inkább a kettőt hasonlítva össze elsősorban az Ampicillin vonatkozásában.

Antibiotikum rezisztencia 2013

Kórokozó Antibiotikum Rezisztencia (%)
Staphylococcus aureus Ciprofloxacin 8
Moxifloxacin 7,2
Erythromycin 20,2
Clindamycin 18,7
Sumetrolim 0,8
Vancomycin 0
Gentamycin 1,4
Tobramycin 4,2
Staphylococcus aureus (invazív) Ciprofloxacin 26,1
Moxifloxacin 24,7
Clindamycin 25,1
Sumetrolim 1,5
MRSA Sumetrolim 2,4
Vancomycin 0,1
Koaguláz neg. Staphylococcus aureus Sumetrolim 51,6
Vancomycin 0,1
Streptococcus pneumoniae Ampicillin 1,6
Cefuroxim 1,4
Ceftriaxon 0,2
Clindamycin 23,4
Levofloxacin 0,7
Moxifloxacin 0,8
Sumetrolim 28,2
Streptococcus pyogenes Penicillin 0
Ampicillin 0
Clindamycin 7,1
Sumetrolim 18,4
Streptococcus agalactiae Penicillin 0
Ampicillin 0,1
Clindamycin 33,2
Haemophilus influenzae Ampicillin 13,8
Amoxicillin/klavulánsav 7,3
Cefixim 0,9
Levofloxacin 0,5
Moxifloxacin 0,4
Sumetrolim 20,1
Moraxella catarrhalis Amoxicillin/klavulánsav 1,3
Cefixim 0,5
Levofloxacin 0,3
Moxifloxacin 0,4
Sumetrolim 21
Klebsiella pneumoniae Amoxicillin/klavulánsav 14,2
Piperacillin/tazobactam 9,7
Imipenem 0,3
Meropenem 0,5
Cefuroxim 12,1
Ceftriaxon 9,9
Ciprofloxacin 9,1
Levofloxacin 9,8
Pseudomonas aeruginosa Piperacillin/tazobactam 16,1
Imipenem 19
Meropenem 14,5
Ceftazidim 15,4
Ciprofloxacin 19,5
Gentamycin 22,1
Tobramycin 15,5
Amikacin 9,5
Enterococcus faecalis Ampicillin 0,5
Vancomycin 0,1
Enterococcus faecium Ampicillin 97,5
Vancomycin 6,1

 

süti beállítások módosítása