a blogról

 

Ön az ENT House Budapest fül- orr- gégészeti rendelő blogját olvassa. A blogban aktuális és érdekes szakmai témákról esik szó, elsősorban orvoskollégáknak, részben pedig betegfelvilágosítási céllal. Fül- orr- gégészet minden mennyiségben.
Természetesen az itt leírtak nem helyettesítik a vizsgálatot, diagnózis vagy terápiás terv felállítására nem alkalmas, csak kiegészítő jellegű. Részletes jogi nyilatkozat ITT.

EgeszsegKommando


A blog írói:
horvatht_otsz.jpeg

dr. Horváth Tamás Ph.D.

http://drhorvathtamas.com/

Szakterülete: fül- orr- gégészet
e-mail: horvatht [at] gmail.com
A blog írója az ENT House Budapest munkatársa



dr. Varga Zsuzsa


Szakterülete: fül- orr- gégészet
e-mail: dr.zsuzsa.varga [at] gmail.com
A blog írója az ENT House Budapest munkatársa

 

Facebook oldalunk:


delicious 40x40-2

 

Statisztikák



Free Page Rank Tool



 

 

Címkék

Címkefelhő

Allergiás reakció allergia-ellenes gyógyszerre

2016.09.14. | HTamas |

Címkék: allergia gyógyszerallergia

Pár napja jelent meg egy bejegyzés az Allergy Notes blogon a gyógyszerallergiákról, benne egy érdekes esetbemutatással, amiben egy olyan durva anaphylaxiás allergiás reakcióról számolnak be, amit a betegnél pont egy allergia-ellenes gyógyszer (antihisztamin), a cetirizin váltott ki. Az illető a cetirizin már nagyon kis dózisától meghalt volna, ha nem kap egyéb más, az allergiás reakciót gátló szert (szteroid, epinephrin).

Az antihisztamin okozta allergiás reakció ismert, ugyanakkor egyáltalán nem gyakori. Idéznék is egy cikkből: " Although widely used, antihistamines rarely produce hypersensitivity reactions and few cases have been reported". Szóval létezik, de nagyon ritka. Ehhez képest, eddig a pályafutásom során legalább 30-40 beteg említette már, hogy valamelyik antihisztaminra allergiás reakciója lett. Ez szinte biztos, hogy túlzás, valószínűleg inkább mellékhatásról van szó, ami elsősorban annak köszönhető, hogy bár az újabb szerek már egyre szelektívebbek, tehát tényleg csak azokon a receptorokon hatnak, amelyeken kellene nekik, de azért ez sosem 100%-os. Ugyanakkor lehet, hogy volt köztük pár beteg, aki tényleg valóban allergiás.

De ha tényleg allergiás, mi lehet emögött? Hogy lehet valaki pont egy allergia-ellenes gyógyszerre allergiás? Igazából nem tudni, de legalább 2 lehetséges magyarázat van rá. Egyrészt nem kizárt, hogy nem is magára az aktív gyógyszermolekulára alakul ki az allergiás reakció, hanem valamelyik vivőanyagra, színezékre, stb. Egy másik magyarázat, hogy valamilyen mutáció miatt az adott antihisztamin receptor az antihisztamin allergiás betegnél nem jól működik, akár pont ellentétes jellegű további sejten belüli, vagy sejtek közötti hírátvitelt indít el az eredeti funkciójához képest. De ezt elég nehéz bizonyítani, megkockáztatom szinte lehetetlen, bár amióta teljes genomvizsgálat is megoldott, lehet, hogy a tudomány már túl is lépett rajtam. Persze a nagy magyar egészségügyi valóságnál maradva mégsem rossz a lehetetlen kifejezés.