A blogról

Ön az ENT House Budapest fül- orr- gégészeti rendelő blogját olvassa. A blogon szakmai témákat boncolgatunk, betegségeket és azok kezelését ismertetjük, friss kutatásokat, ajánlásokat elemzünk, érdekes eseteket mutatunk be, elsősorban kollégáknak, másodsorban betegeknek. Fül- orr- gégészet minden mennyiségben!

 

 

Podcastünkben élőszóban is beszélgetünk szakmai kérdésekről, 10-25 perces adások formájában. A csatornánkat itt találja:

 

spotify_2.jpg

 

Természetesen az itt leírtak nem helyettesítik a vizsgálatot, csak kiegészítő jellegű információk. Ezzel kapcsolatos részletes jogi nyilatkozatunk ITT érhető el. A blog íróinak nincs kapacitása, és jogilag sem találják vállalhatónak, hogy általuk korábban nem kezelt betegeknek email-ben egészségügyi tanácsokat adjanak.

 

 

A blog írói az ENT House Budapest mukatársai:

 horvatht_otsz.jpeg

dr. Horváth Tamás Ph.D.

fül- orr- gégész

érdeklődési terület: fülsebészet

email: horvathtamas[at]enthouse.hu

(drhorvathtamas.com)

 

 vargazsuzsi_ildi.jpg

dr. Varga Zsuzsa

fül- orr- gégész

érdeklődési terület: rhinológia, otoneurológia

email: dr.zsuzsa.varga[at]gmail.com

 

 

 hiteles_egeszsegugyi_weboldal_2017_pecset.png

 



Free Page Rank Tool

Címkék

Címkefelhő

Az állkapocsizület arthritise, mint mastoiditis szövődmény

2016.10.05. | drHorváthTamás | komment

Címkék: fül szövődmények középfül középfülgyulladás akut mastoiditis temporomandibularis izület

Érdekes cikk jelent meg az egyébként szerintem elég jó újságnak számító Journal of Cranio-Maxillofacial Surgery-ben. Azt írják benne párizsi kollégák, hogy 44, középfül-gyulladás, mastoiditis miatt hospitalizált gyermek CT felvételeit elemezve kiderült, hogy 6 esetben volt a temporomandibularis (TM) izületben is tályog, 2 esetben pedig ankylosis alakult ki. Tehát a TM izület érintettsége, arthritise, az otomastoiditis egy jóval gyakoribb szövődménye, mint aminek korábban véltük.

Sajnálom, tudom, hogy az én hibám, de ha meglátom az otomastoiditis szót, akkor azonnal átváltok a nem-fogom-szeretni-ezt-a-cikket negatív attitűdre. Valamiért utálom ezt a szót. Egyébként azt hiszem értem, hogy mi akar lenni: olyan esetek gyűjtőneve, ahol nagyrészt, de nem mindig mastoiditissel társuló középfül-gyulladásról van szó, amit így vagy úgy, szövődmények, képalkotó, terápia, stb. szempontjából vizsgálnak. Egy kicsit kitágított mastoiditis kör. Én akkor már inkább csak simán a középfül-gyulladás kifejezést írnám, szerintem az a valós, tágabb körű elnevezése ennek. De mindegy, lehet, hogy ha úgy kellene nekem is cikket írnom, hogy egy ilyen populációról kellene benne nyilatkozni, én sem tudnék jobbat. Hát, ebben a cikkben is szerepelt ez a szó, tehát helyből nem rajongtam érte, de mindegy. Zárójel bezárva.

Aztán amikor végigolvastam a cikket, akkor további gondjaim akadtak. A TM izület arthritise ritka szövődménye a középfül-gyulladásnak. Én speciel még egyet sem láttam 14 év alatt, bár ez persze semmit sem jelent, lehet, hogy csak nem voltam jókor, jó helyen. De az irodalom szerint sem gyakori, sőt raritás, ezt még a fenti cikk szerzői is írják. Tehát némi ellentmondást érzek a kifejezett ritkaság status és a több, mint 13%-os érintettség között. További gondom, hogy ez CT diagnózis, de szó sincs a klinikumról. Van ugye az a mondás, hogy nincs egészséges ember, csak rosszul kivizsgált. Az ebben a relációban azt jelenti, hogy mi van, ha egyébként képalkotón tényleg ilyen gyakran van eltérés, de ha egyszer a beteg panaszaiban ez nem jelentkezik, akkor kell-e vele foglalkozni? Ha tényleg gyakori lenne ez a probléma, akkor az sokkal inkább benne lenne a szakmai köztudatban. Hiszen nem is annyira régen -pár évtizede- még napi szinten találkozhattak a fül- orr- gégészek mastoiditissel, és ha akkor is kb. minden 8. betegnek lett volna TM izületi baja, akkor a mai napig benne lenne a protokollban, hogy azt is szanálni kell, nem csak a mastoiditist.

Szóval szerintem ez az ügy kicsit sántít, attól még persze oda lehet írni az ilyen is létezik listára.

süti beállítások módosítása